Què fer quan els teus fills o filles van o tornen sols a l’escola, o es queden sols a casa?

A quina edat podem començar a deixar els fills i filles sols a casa? La resposta, com passa sovint, és depèn del nen o nena: del seu grau de maduresa, del seu nivell d’autonomia i de la seva autoconfiança.

El millor és preguntar-li directament. Si amb la resposta transmet pors o inseguretats ens estarà mostrant que encara no està preparat. Però en el moment que es vegi capaç de provar-ho, l’experiència li reforçarà la seguretat en sí mateix/a i l’autonomia.

Quan arribi aquest moment cal tenir presents un seguit de normes de seguretat de caràcter preventiu:

  • Explica-li com actuar en cas de tenir algun imprevist estant sol a casa:
    • Apunta-li els telèfons de familiars i d’emergències.
    • Indica-li un veí al que pugui recórrer en cas de sentir-se en perill, avisant prèviament a aquesta persona que el “deixes” com a referència.
    • Revisa els possibles riscos que puguin existir a casa teva.
    • Ensenya-li les rutes d’evacuació de l’edifici.
    • Explica-li què ha de fer davant les principals eventualitats amb què es podria trobar (si es dispara l’alarma, si es produeix un petit incendi, si se’n va el llum, etc.).
    • Recalca-li que no pot marxar de casa sense avisar.
    • Ensenya-li unes nocions de primers auxilis i dona-li accés a una farmaciola bàsica.
  • Quan vagi o torni sol de l’escola cal fixar altres pautes de seguretat i d’aprofitament del temps:
    • La primera vegada acompanya’l i indica-li els principals perills del recorregut.
    • Insisteix-li que segueixi sempre la mateixa ruta.
    • De la mateixa manera que en l’apartat anterior remarca-li que no ha de sortir de casa sense avisar (si no és en cas d’emergència).
    • Que no obri a ningú ni contesti números de telèfon desconeguts.
    • A l’arribar a casa estableix-li rutines fixes i estrictes:
  1. que avisi que ha arribat,
  2. que esmorzi o bereni,
  3. que es posi a fer deures o tasques relacionades amb les activitats extraescolars (assajar música, audicions d’idiomes, etc.) i
  4. reserva-li una estona per fer alguna activitat lúdica.

En qualsevol cas, com a norma general, quan els infants comencen a guanyar independència cal seguir la premissa de mantenir-los ocupats per evitar que “perdin el temps” o que caiguin en hàbits que puguin ser perjudicials.

Hem fet unes infografies amb els consells per quan està sol o sola a casa, i una altra per quan van i tornen sols de l’escola. Si t’agraden, baixa-te-les!

Font: http://www.scholastic.com/parents/resources/article/social-emotional-skills/7-safety-rules-kids-home-alone

Link a la enquesta: Per l'educació responc