Les controvèrsies polítiques i socials s’han de tractar a l’aula?

Els esdeveniments polítics ocorreguts a Catalunya en aquest darrer any han situat l’escola en el centre de la polèmica política. Des d’alguns sectors s’ha acusat l’escola catalana d’adoctrinar l’alumnat i s’ha assenyalat als professionals de l’educació per la manera com han tractat els conflictes polítics. Alguns docents han estat objecte d’acusacions directes i de denúncies per la via judicial, estenent el temor entre el professorat a ser assenyalat i a defugir dels temes polítics.

La polèmica també ha obert el debat sobre les funcions de l’escola en l’educació dels infants i si aquestes inclouen treballar aspectes relacionats amb la situació social i política. Els interrogants són, doncs: l’escola ha de fomentar la reflexió i el diàleg sobre el que passa a la societat, inclosos temes controvertits i conflictius? Les acusacions judicials i la pressió mediàtica han generat autocensura entre els docents, que han evitat treballar temes que creuen que formen part de la seva responsabilitat educativa? Els pares i mares creuen que s’han de treballar o s’han d’evitar?

Per tal de conèixer quina és la opinió de la comunitat educativa sobre aquesta qüestió hem preguntat a famílies i docents què creuen que s’ha de fer.  Han respost 9.794 pares i mares i 2.666 docents, una mostra molt consistent que representa la comunitat educativa catalana.

A les famílies els hem demanat si estan d’acord amb que la controvèrsia política i social es treballi a les aules a l’edat adequada. I als docents els hem preguntat si pensen que són temes a treballar amb l’alumnat i com fer-ho.

Podeu accedir als resultats d’aquestes preguntes, que vam fer públics el 10 d’octubre de 2018, en la nota de premsa.

Docents, si voleu tractar aquest tipus de temes a l’aula però no sabeu com posar-vos-hi, la Cécile Barbeito i la Marina Caireta, de l’Escola de Cultura de Pau de la UAB, us donen eines per fer-ho.

Link a la enquesta: Per l'educació responc