En aquest article plantejo 62 reptes dels mestres que segur que et poden ser útils per reflexionar i millorar la teva feina com a mestre/a.
Tot i el ritme frenètic de les escoles, és important trobar moments per pensar en el que fem i com ho fem. Com a mestres, sovint posem en dubte les nostres habilitats, destreses i metodologies de treball. Ens preocupem per si fem bé la nostra tasca o per si atenem de la millor manera els nostres alumnes.
Això és molt bo i demostra que volem fer el màxim de bé la nostra feina, que som exigents amb nosaltres mateixos i que ens preocupem pels nostres infants. Aquesta exigència és la que ens fa moure, ens fa estar actius i provar noves maneres de fer i interaccionar amb els alumnes.
Jo em faig sovint aquestes preguntes i per això vaig decidir fer un llistat dels que, per mi, són els reptes que tenim per ser bons mestres. Espero que et siguin útils.
Els 62 reptes
- Acompanya els teus i les teves alumnes.
- Felicita sempre, visca el reforç positiu!
- Somriu MOLT cada dia.
- Dialoga, conversa i pacta.
- Escolta els infants.
- Estableix vincles amb els teu alumnat.
- Promou l’aprenentatge actiu.
- Sigues flexible i adapta’t a les circumstàncies.
- Dona llibertat a l’alumnat.
- Sorprèn-te descobrint nous coneixements.
- Promou la igualtat i respecte a la teva aula.
- Gaudeix de cada classe tant o més que els infants.
- Aprèn del teu alumnat.
- Re-inventa la teva manera d’ensenyar.
- Desperta en l’alumnat l’interès per aprendre.
- Propicia la interacció, la col·laboració i el treball en equip.
- Ensenya al teu alumnat a ser competent.
- Sigues positiu/va i veuràs sempre el got mig ple.
- Estima els infants.
- Percep la diversitat de l’alumnat com a riquesa.
- Concep l’alumne/a de manera global.
- Ensenya amb bon humor.
- Obre’ls la porta al món.
- Planteja’t nous reptes que et motivin.
- Sigues afectuós/a i proper/a amb els infants.
- Emociona’t sense por.
- Permet a l’alumnat que aprengui fent.
- Omple’t de paciència.
- Pensa que la millor resposta és una bona pregunta.
- Confia en el teu alumnat.
- Promou la llibertat i la democràcia a la teva aula.
- Ensenya l’alumnat a pensar.
- Demostra complicitat amb els infants.
- Potencia l’autoestima del teu alumnat.
- Sigues creatiu/va i promou la creativitat.
- Posa’t al lloc de l’alumnat i l’entendràs millor.
- Descobreix el potencial de cada infant.
- Ensenya al teu alumnat a resoldre conflictes.
- Gaudeix de cada petit moment.
- Ensenya al teu alumnat a saber estar i saber esperar.
- Potencia que els infants tinguin pensament crític i reflexiu.
- Observa l’alumnat i et sorprendràs.
- Si estàs nerviós o nerviosa, respira i veu aigua.
- Treballa la cultura de l’esforç.
- Potencia que els infants es relacionin.
- Sigues sincer amb l’alumnat, ells i elles t’ho valoraran.
- Gaudeix del treball en equip entre companys/es.
- Estigues actiu/va i forma’t contínuament.
- Llegeix molt i transmet el gust per la lectura.
- Sigues ordenat, ordenada, i els teus alumnes també ho seran.
- Tracta amb respecte els infants i exigeix-los-hi el mateix.
- Propicia un bon ambient de convivència a l’aula.
- Ensenya hàbits al teu alumnat.
- Procura pel seu benestar.
- Comparteix el que fas amb els i les altres mestres.
- Tingues sempre esperança.
- Sigues coherent i just amb l’alumnat.
- Treballa conjuntament amb les famílies.
- Potencia les habilitats del teu alumnat.
- Ventila l’aula i crea un ambient agradable de treball.
- Promou que els infants experimentin i descobreixin.
- Treballa l’esperit de superació.
Conclusió
Fer de mestre/a no és una feina planera en la que cada dia saps què passarà quan comences la jornada. El fet de treballar amb infants i conviure amb altres persones, mestres i famílies, fa que l’escola sigui una xarxa social complexa i plena de vida. Canvia constantment i sempre et sorprèn.
Un dia marxes de l’escola contenta i feliç sentint que és un privilegi poder fer la feina de mestra. Poder veure amb il·lusió que els infants aprenen i gaudeixen fent-ho. Hi ha moments màgics en els que un infant, només amb una mirada o amb una petita frase t’emociona.
Però també hi ha dies, per sort pocs, en els que marxes de l’escola trista, enfadada i dubtant de tot. Dies en els que, sense haver-hi un motiu aparent, no hi ha hagut bona sintonia amb els alumnes, amb els companys, amb les famílies…
Et recomano que agafis aire i intentis pensar en positiu. Llegeix aquests 62 reptes i no et desanimis. Tingues clar el que representa per tu ser un bon mestre i sigues fidel a aquesta creença. Això t’ajudarà a no perdre els teus objectius i veuràs com l’endemà tornarà a brillar el sol: ser mestre/a és un privilegi!
Per últim m’agradaria citar una frase de Jaume Cela que trobo molt encertada “Els mestres han d’obrir portes, acompanyar, acollir i, sobretot, escoltar els alumnes.”
Vols afegir algun repte a la llista? Afegeix-lo als comentaris. Moltes gràcies!
Aquest post es va publicar originalment a https://natibergada.cat/