62 reptes de la bona mestra, del bon mestre

En aquest article plantejo 62 reptes dels mestres que segur que et poden ser útils per reflexionar i millorar la teva feina com a mestre/a.

Tot i el ritme frenètic de les escoles, és important trobar moments per pensar en el que fem i com ho fem. Com a mestres, sovint posem en dubte les nostres habilitats, destreses i  metodologies de treball. Ens preocupem per si fem bé la nostra tasca o per si atenem de la millor manera els nostres alumnes.

Això és molt bo i demostra que volem fer el màxim de bé la nostra feina, que som exigents amb nosaltres mateixos i que ens preocupem pels nostres infants. Aquesta exigència és la que ens fa moure, ens fa estar actius i provar noves maneres de fer i interaccionar amb els alumnes.

Jo em faig sovint aquestes preguntes i per això vaig decidir fer un llistat dels que, per mi, són els reptes que tenim per ser bons mestres. Espero que et siguin útils.

Els 62 reptes

  1. Acompanya els teus i les teves alumnes.
  2. Felicita sempre, visca el reforç positiu!
  3. Somriu MOLT cada dia.
  4. Dialoga, conversa i pacta.
  5. Escolta els infants.
  6. Estableix vincles amb els teu alumnat.
  7. Promou l’aprenentatge actiu.
  8. Sigues flexible i adapta’t a les circumstàncies.
  9. Dona llibertat a l’alumnat.
  10. Sorprèn-te descobrint nous coneixements.
  11. Promou la igualtat i respecte a la teva aula.
  12. Gaudeix de cada classe tant o més que els infants.
  13. Aprèn del teu alumnat.
  14. Re-inventa la teva manera d’ensenyar.
  15. Desperta en l’alumnat l’interès per aprendre.
  16. Propicia la interacció, la col·laboració i el treball en equip.
  17. Ensenya al teu alumnat a ser competent.
  18. Sigues positiu/va i veuràs sempre el got mig ple.
  19. Estima els infants.
  20. Percep la diversitat de l’alumnat com a riquesa.
  21. Concep l’alumne/a de manera global.
  22. Ensenya amb bon humor.
  23. Obre’ls la porta al món.
  24. Planteja’t nous reptes que et motivin.
  25. Sigues afectuós/a i proper/a amb els infants.
  26. Emociona’t sense por.
  27. Permet a l’alumnat que aprengui fent.
  28. Omple’t de paciència.
  29. Pensa que la millor resposta és una bona pregunta.
  30. Confia en el teu alumnat.
  31. Promou la llibertat i la democràcia a la teva aula.
  32. Ensenya l’alumnat a pensar.
  33. Demostra complicitat amb els infants.
  34. Potencia l’autoestima del teu alumnat.
  35. Sigues creatiu/va i promou la creativitat.
  36. Posa’t al lloc de l’alumnat i l’entendràs millor.
  37. Descobreix el potencial de cada infant.
  38. Ensenya al teu alumnat a resoldre conflictes.
  39. Gaudeix de cada petit moment.
  40. Ensenya al teu alumnat a saber estar i saber esperar.
  41. Potencia que els infants tinguin pensament crític i reflexiu.
  42. Observa l’alumnat i et sorprendràs.
  43. Si estàs nerviós o nerviosa, respira i veu aigua.
  44. Treballa la cultura de l’esforç.
  45. Potencia que els infants es relacionin.
  46. Sigues sincer amb l’alumnat, ells i elles t’ho valoraran.
  47. Gaudeix del treball en equip entre companys/es.
  48. Estigues actiu/va i forma’t contínuament.
  49. Llegeix molt i transmet el gust per la lectura.
  50. Sigues ordenat, ordenada, i els teus alumnes també ho seran.
  51. Tracta amb respecte els infants i exigeix-los-hi el mateix.
  52. Propicia un bon ambient de convivència a l’aula.
  53. Ensenya hàbits al teu alumnat.
  54. Procura pel seu benestar.
  55. Comparteix el que fas amb els i les altres mestres.
  56. Tingues sempre esperança.
  57. Sigues coherent i just amb l’alumnat.
  58. Treballa conjuntament amb les famílies.
  59. Potencia les habilitats del teu alumnat.
  60. Ventila l’aula i crea un ambient agradable de treball.
  61. Promou que els infants experimentin i descobreixin.
  62. Treballa l’esperit de superació.

Conclusió

Fer de mestre/a no és una feina planera en la que cada dia saps què passarà quan comences la jornada. El fet de treballar amb infants i conviure amb altres persones, mestres i famílies, fa que l’escola sigui una xarxa social complexa i plena de vida. Canvia constantment i sempre et sorprèn.

Un dia marxes de l’escola contenta i feliç sentint que és un privilegi poder fer la feina de mestra. Poder veure amb il·lusió que els infants aprenen i gaudeixen fent-ho. Hi ha moments màgics en els que un infant, només amb una mirada o amb una petita frase t’emociona.

Però també hi ha dies, per sort pocs, en els que marxes de l’escola trista, enfadada i dubtant de tot. Dies en els que, sense haver-hi un motiu aparent, no hi ha hagut bona sintonia amb els alumnes, amb els companys, amb les famílies…

Et recomano que agafis aire i intentis pensar en positiu. Llegeix aquests 62 reptes  i no et desanimis. Tingues clar el que representa per tu ser un bon mestre i sigues fidel a aquesta creença. Això t’ajudarà a no perdre els teus objectius i veuràs com l’endemà tornarà a brillar el sol: ser mestre/a és un privilegi!

Per últim m’agradaria citar una frase de Jaume Cela que trobo molt encertada “Els mestres han d’obrir portes, acompanyar, acollir i, sobretot, escoltar els alumnes.”

Vols afegir algun repte a la llista? Afegeix-lo als comentaris. Moltes gràcies!

Aquest post es va publicar originalment a https://natibergada.cat/

Link a la enquesta: Per l'educació responc